Meer podium voor de Buitensociëteit - Interview Johan Boonekamp

Di 21 juli 2020

Johan, je bent interim-directeur van de Hanzehof. Bij Theater Hanzehof zit ook een concertzaal, de Buitensociëteit. Wat is jouw band met die zaal?
“Nou, dat is een bijzondere. Die band gaat heel lang terug. Ik ben klarinettist geweest en ik heb hier ooit gespeeld. Wat ook geweldig is aan de Buitensociëteit zijn de concoursen van harmonie- en fanfareorkesten. Die vinden hier 2 à 3 weekenden per jaar plaats. Dat is hier in Zutphen veel te weinig bekend. Er komen dan op een dag zo’n 13 orkesten van tussen de 50 – 80 personen uit heel Nederland. Het is een wereld waar ik zelf veel in heb bewogen en die orkesten geven aan dat de Buitensociëteit een van de beste zalen is om die concoursen te doen. Vanwege de akoestiek, maar bovenal de hospitality van de mensen van de Hanzehof.

In mijn beleving betekent het dat als je zegt: “we richten ons programma meer op akoestische muziek of alles wat met deze akoestiek kan”, dan is de Buitensociëteit een podium dat zeker in Oost-Nederland meer bekend moet gaan worden en wellicht ook in heel Nederland. Dus ja, als ik denk aan de Buitensociëteit, mede door mijn klassieke muziek achtergrond, dan denk ik “Wow wat te gek”. En waar vind je een akoestische zaal waar een bar in staat? Kansen te over, maar weet ook dat dat tijd kost. Een reputatie opbouwen gaat niet vanzelf, daar is tijd en aandacht voor nodig, die mijns inziens te exclusief aan de theaterzaal in het verleden besteed is.”

Als je aan de Buitensociëteit denkt, welke zaken roept dat bij je op?
“Deze zaal is prachtig en is van de Zutphenezen en Zutphenaren. Hier moet ook jong talent staan die zich kan ontwikkelen en kan onderzoeken en proberen en desnoods ook een fout kan maken. Daar zijn we vorig seizoen incidenteel mee gestart, dat gaan we ver doortrekken. Je kunt daarbij de discussie krijgen over kwaliteit. Wat is kwaliteit? Voor mij heeft kwaliteit zeggingskracht. Raakt het mensen. Dat is waar een concert en waar theater voor is. Ik denk dat wij voor de Buitensociëteit moeten zoeken naar uniekere kwaliteit. Veel meer het zoeken naar de bijzonderheid. En als het je lukt om 1 à 2 keer in het seizoen dat te hebben, waarvan je denkt “allemachtig dit was gaaf en daar ben
ik bij geweest”. Dat is waar het over gaat. En dat haal je niet alleen uit een programmering die producenten je aanbieden, daar moeten we zelf voor aan de bak en zelf de combinaties en programma’s voor gaan ontwikkelen. De Hanzehof zal zelf gaan moeten gaan produceren om bijzondere ervaringen te laten ontstaan.

In de uniciteit die de Buitensociëteit heeft helpt de Buitensociëteit om die bijzondere ervaring te geven. De theaterzaal is een super goede zaal, maar niet onderscheidend in zijn gevoel ten opzichte van andere schouwburgen. De Buitensociëteit kan een toegevoegde waarde geven, ook aan de artiest op het podium, en dat reflecteert terug op het publiek. En of dat dan popmuziek, of jazz of klassiek is, dat dondert niet. Toegevoegde waarde creëren, dat is waar de Buitensociëteit over zou moeten gaan. Het gaat dus niet alleen om de organisatie Hanzehof die bepaalt wat kwaliteit of een goed programma is. Het gaat om de inwoners van Zutphen. Dat vind ik zo belangrijk, dat dat anders wordt, en gelukkig hebben we die slag al flink in gang gezet!

Cultuur is er gewoon. We hoeven geen discussie te voeren over dat cultuur een toegevoegde waarde heeft. Dat is al economisch uitgerekend. Alleen, hoe passen we dat als organisatie toe? Ik denk dat we in gesprek moeten gaan en vragen: “Maar wat wil jij dan zien?” Wij zijn niet de ultieme bewakers van kwaliteit. Wij zijn de ultieme bewakers van de breedte van kwaliteit, het agenderen daarvan en het agenderen wat de inwoners van Zutphen bezighoudt en raakt. De Hanzehof is simpelweg ook een maatschappelijke organisatie, daar zullen wij onze positie in zoeken en daar waar we kunnen aan bijdragen.”

Heb je een tipje v/d sluier over het najaar programma?

“De Hanzehof laat zien wat er is in Nederland van andere producenten, maar we gaan zelf ook ‘series’ in de Buitensociëteit produceren en eenmalige unieke ervaringen aanbieden. Een enorme stap, waar we nu al succesvolle ervaringen mee opdoen als gevolg van de corona crisis. Wat ik zelf heel gaaf vind zijn de Appeltaartconcerten. Dat is de top aan klassieke musici en zij zeggen: ik wil voor een bijzondere doelgroep spelen. Dat vind ik echt te gek. Marlies Claasen gaat een aantal maatschappelijke talkshows en debatten die in onze foyer georganiseerd gaan worden presenteren. En ook een pubquiz die gaat over cultuur, kunst en theater. Hoe simpel kan het zijn? De Marinierskapel die in november geprogrammeerd staat, hebben we kunnen koppelen aan een lokale solist, aan Jeroen den Herder. Super gaaf. Dat is een unieke ervaring. Die unieke ervaring kun je alleen maar hier in de Buitensociëteit in Zutphen ervaren.”

Nieuws

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.